fredag 12 december 2008

Bak(e)dag..

Snart Lucia!

En av dagens två godis-sorter: Leilas chokladcrisp
Gissa hur goda dom vart!!!!

Vi bakade även hundkex! Klart att smågrabbarna skall ha egna julkakor! Fattas bara!
4 Plåtar vart det, och Lego vaktar baket så ingen tar nån extra kaka. Han lovar att dom smakade bara superb!


Utstansning av hundkex!
Receptet kommer längre ner, dom är roligare att baka än pepparkakor!
En lättbakat deg!


En liten stämningsbild från vardagsrummet!


Mina absoluta favoriter,
ekte norske veteboller!
Halvparten med rosin og andre halve degen utan!
Bakade även "rundstykker" men dom vart inte ens värda att fota då det vart soptunnan av allt ihop! Detta var första gången jag bakade dessa frukostbröd, och degen vart alldeles för hård. så dom jäste INGET....och det vart blahablaha av hela baket!
Nu kommer receptet på hundkex!
1 liter rumstempererad A-fil (kefir)
1.5 kg Grahamsmjöl (sammalt vete)
2 dl rågmjöl (rugmel)
1 ägg
4-5 matskedar honung
1 dl rapsolja
Bland allt till en fast deg.
Kavla ut till lagom tjocklek 2-3 mm
Tryck ut kex med pepparkaksformar.
Steks i 15-20 minuter, på 200 grader, tills dom fått pepparkaksfärg!
När alla plåtar är klara kan man ha alla kexen på samma plåt och låta dom torka på eftervärmen tills ugnen är kall.
Goda kex som har tuggmotstånd och är suveräna som mellanmål!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Da skal jeg bake kjeks til Major!! Baker ikke til oss selv, ingen som spiser slikt hjem her. Litt kjedlig sånn vi ja. Jeg er liksom ikke så glad i julebakster. Men hundekjeks så greit ut? Bruker du det som godis eller er det bare hundekjeks i navnet? Trenger noe nytt til forsterkning i lydighetstreninga, kanskje kjeks er tingen? Han var så dyktig i dag MAjorgubben. Artig. Du må huske å skrive ønskeliste til den store bursdagen. Kanskje henge gullapper rundt i huset med ønsker på?? på speilet på badet, på do..etc.? hehehe. Nyt kvelden, det er gøy å komme på bloggen din.

Anonym sa...

Takk for info, da blir det bakst imorgen. Bikkja får julebakst, ikke folket. Var det ikke slik at vi hundefolk var gale?? Helt klart!!

Anonym sa...

Takk for info, da blir det bakst imorgen. Bikkja får julebakst, ikke folket. Var det ikke slik at vi hundefolk var gale?? Helt klart!!

kremt..ble litt kjapp på tastene her.

Anne-Berit sa...

Oi,så dyktig du har vært i dag,de bollene dine så kjempegode ut,synd med rundstykkene,men det er sånt som skjer iblant.Den hundkjeksen tror jeg jeg må prøve en gang,takk for oppskriften.
Ha en flott helg!

Anonym sa...

hvor mange grader har du ovnene på?? sitter og skriver handleliste nå..

Pernille sa...

Både jeg og Lucky ble råsulten no! Vet ikke du at du ikke må vise meg slike godsaker? On så attpå til i bloggen. Da har jeg ikke en sjangs om å overse det! Fy skam på deg, Lilian! Hi hi hi, du frister oss over evne:)

De hundekjeksene må jeg kanskje prøve!

Tenk, jeg er enno ikke begynt bakinga enno. Tenkte å starte med det i morgen, men no ser det ut som at den nye salongen kommer. Så da får jeg en hærlig utsettelse til mandagen. Hi hi hi.

Jeg er ikke noe kjærringevne jeg! Hahahahaha.

Sitter heller her ved dataen og koser meg, mens AC/DC og Guns & Roses strømmer ut av høytalerene;) Gubben er på julebord, så her er det full fest på steroen.

Nydelig julstemning i vinduene dine:) Kjempekos!

Ha en super helg alle sammen:)

PS: Prøver å ringe i løpet av helga, så no er du advart;) Hi hi hi.

Jenny Beckman sa...

Å vad roligt med recept på hundkex. Det skall jag baka till lilla Luma och bjuda in hundkompisarna!
Jenny