onsdag 10 december 2008

Gamle minner..(på norsk)



Vi nermer oss Lucia ,og i dag når jeg rödda, stövsuga og törka golv, kom jeg på meg selv der jeg nynnet på den julesang som er meg aller vakkrest:

Nu har vi vaska gulvet og vi har.........

å vi har sätt opp fugleband og vi.......

No sett vi oss å kvile å ...... i mens jeg .......vogga så bror....

Har missta fleire ord i den visa, er det noen som kan fylle på?

Andre barneminner kommer opp fra den tia jeg gikk på skola, Vi feira Lucia i gymnastikksalen heile skola! Aldri vart man uttatt til noe lucia-tog heller....Fikk väre med en gang, og da som pepperkakemann!!Nu i skola når ongan er med, så får alle di som vil, väre lucia!(1-6 klasse)Husker så gott siste uka för jul i skola hadde vi juleverksted, med lysestöyping, nisseverksted og en masse artie ting. Takk til Rönvik barneskole for disse minner!

Skall gå å se på årets lucia på fredag kvell, ekstra konsert for foreldrene i den lokale kirken, og dattera er med, som terne! Avgangsklassen har lucia og klasse 7 og 8 er terner(sverige har fortsatt klasseregning 1-9). Håper stemmen hennes håller, ho er forkjöla og veldi hes! Skall nok smake en å annen pepperkake og!

Ha en triveli lucia alle =)



Fikk visst ei utfordring til som jeg virkeli skall svare på! Ei utfordring om fem ting man absolutt ikke vil ha i julegave

Höres litt bryskt ut, men som Pernille sier, hvor ofte skjer det ikke att man sitter med noe som en ikke vet hva man skall ha det til!

Derfor har vi nu bestemt att vi ikke kjöper julegaver til hverandre, vi som nu anser oss som voksne mennesker! (vi nu som feirer jula ilag) Sender jo sjöl julegaver kors og tvers over land og rike! (dobbeltmoral?)

Men jeg syns det er artigere å kjöpe til barna, og syns att julen er en tid for avslappning og oppladdning, ha det triveli i glade venners lag, det behöver jeg ikke noe pakker for! Tar gjerne imot gaver som er hjemmelaga, sånne som noen har gjort med tanke på meg! Det varmer! Men legg ikke ut en masse peng på en som som meg!

Så her er min liste for di fem ting jeg ikke önsker meg i julegave:

Underklär (blir aldrig rett störrelse eller fasong)

Porselensfigurer

Kjöpte små juleduker

Krusidullstearinlys

sjokolade


Om noen fler kjenner for å lufte sine ikkeönsker så versegod å ta utfordringen!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nå har vi vaska gulvet og vi har børi ved, og vi har satt opp fuglband og vi har pynta tre. Så sett vi oss og kvile og puste på ei stoinn, imens vi rugge vogga så bror`din får en blund.

Dra krakken bortåt glaset, så sett vi oss og ser, å prøv å finne leia der julestjerna er. Den blankeste tå alle, hu er så klar og stor, du ser a over taket der a jordmor-Matja bor

osv osv... Kjempefin julesang ;-)

Anonym sa...

http://www.sidene.no/jul/julesanger/julesanger_julekveldsvisa_03.htm



Her har du hele sangen, jeg kunne nesten alle versa utenatt, en av mine yndlingssanger dette.

Anne-Berit sa...

Så du er fra Bodø,og så har du gjort svenske av deg.Ja,sånn kan det gå,hehe.Fikk aldri være Lucia jeg heller,de tar mye mer hensyn til hva ungene har lyst til i skolene i dag,og bra er det.
Artig å lese dine svar på den utfordringen.Er så enig i det med julegavene,veldig kjekt men sånt som er laget til en,men ellers er det mest bytting av penger,som man godt kunne droppet.Ha en fin Lucia feiring.

Pernille sa...

Skal sende alle værsene på mail til deg:)Her sitter den som et skudd i hodet og er en del av tradisjonen:)